Kauppakeskus Ratinan työmaa Tampereella käynnistyi keväällä 2015 maarakennustöillä. Iso kolmesta rakennuksesta koostuva hanke valmistuu keväällä 2018. Uudisrakennus Valo-Ratinan lisäksi kauppakeskukseen kuuluu kaksi entisöitävää funkkisrakennusta, Ranta-Ratina ja Funkkis-Ratina, jotka saneerataan vanhaa kunnioittaen.
Sponda Oyj:n rakennuttama kauppakeskus sijaitsee Ratinan kaupunginosassa vuonna 2008 remontoidun ja suojellun funkkistyylisen linja-autoaseman ja Tampereen stadionin vieressä.
Kauppakeskus Ratinaan tulee yhteensä noin 52 000 neliömetriä liike- ja palvelutilaa sekä yli 150 liikettä. Pysäköintilaitoksesta löytyy paikoitustilaa noin 1 200 autolle. Hankkeen kokonaisinvestointi tontteineen on noin 240 miljoonaa euroa.
MK tänään -toimittaja vieraili kauppakeskustyömaalla joulukuussa 2015, jolloin maarakennusurakoitsija Kreate Oy oli jo tehnyt linja-autoaseman kupeeseen mittavan, noin kahden hehtaarin laajuisen kaivannon vaativine suihkupaalutuksineen. Kolmen kellariin tulevan parkkikerroksen rakentaminen oli käynnissä.
Vesitiiviit betonirakenteet
Kolme maanalaista pysäköintikerrosta uuden Vuolteenkadun linjauksen alapuolelle ja koko kauppakeskuksen väestönsuojat rakentaa Aki Hyrkkönen Oy Kreate Oy:n aliurakoitsijana.
”Aloitimme valut lokakuussa. Nyt joulukuun puolessa välissä olemme valaneet jo noin 7 500 kuutiota betonia. Työmaavahvuutemme on nyt kolmisenkymmentä. Meidän osuutemme on valmis kesällä 2016”, tuotantopäällikkö Sami Olden Aki Hyrkkönen Oy:stä arvioi.
Aikataulu on rakennuspaikan vaativien pohjavesiolosuhteiden takia elänyt. Alimmat lattiapinnat ovat 30 senttiä pohjavedenpinnan alapuolella.
Kreate onkin tehnyt Ratinassa suihkupaalutusta noin hehtaarin alueella. Ensin suihkupilaroitiin linja-autoaseman vastainen seinä 15 – 20 metriä korkeilla ja läpimitaltaan noin kaksimetrisillä pilareilla. Kahden ison pilarin välissä on noin metrinen pienempi pilari.
Myös Aki Hyrkkönen Oy:n urakassa vesitiiviyden varmistaminen on ykkösasioita. ”Betonin työ- ja liikuntasaumojen tiivistykseen käytämme paisuvia Hydrotite nauhoja ja Joco 10 -injektointiletkuja. Letkun ansiosta saadaan jo rakennusvaiheessa valmis kanaali, jonka kautta sauma on helppo injektoida tiiviiksi. Paisuva saumanauha puolestaan sulkee turvotessaan veden kulun sauman läpi”, Sami Olden kertoo tuotteista, joiden käyttö on rakentamisen ammattilaisille tuttua jo muistakin työkohteista.
Pirkanmaalaista osaamista jatkossakin
Kauppakeskus Ratinan runko- ja julkisivu-urakan tekijäksi valittiin maaliskuussa 2016 Työyhteenliittymä Ratina. Työyhteenliittymä toimii jatkossa Spondan rakennuttaman hankkeen pääurakoitsijana. Työyhteenliittymän muodostavat pirkanmaalaiset yritykset Rakennusliike Aki Hyrkkönen Oy, Lamminsivu Oy ja Alasen Rakennus Oy.
Valmiina keväällä 2018
Ratinan rungon nostamiseen menee noin vuosi. Työ tehdään lohkoittain, joita on kaiken kaikkiaan viisi. Valo-Ratinan stadionin puoleinen kylki on ylhäällä syksyllä 2016, ja päärunko saavuttaa kokonaisuudessaan harjakorkeutensa vuoden 2017 alkupuolella. Silloin siirrytään vaiheittain reilun vuoden kestävään sisävalmistusvaiheeseen, joka pitää sisällään esimerkiksi kevyisiin väliseiniin, lattiapinnoitteisiin, alakattoihin ja kauppakäytävien lasiseiniin liittyvät työt. Talotekniset urakat toteutetaan muiden rakennustöiden kanssa samanaikaisesti. Pihatyöt aloitetaan loppukesästä 2017.
Keväällä 2016 aloitetaan Ranta-Ratinan ja kesällä 2016 Funkkis-Ratinan peruskorjaukset. 1930-luvulla rakennettujen funkkisrakennusten entisöinti kestää arviolta puolitoista vuotta.