Espoon Matinkylään rakenteilla oleva metrokeskus on iso, monenlaista rakentamista sisältävä hanke: NCC Property Development ja Citycon kehittävät ja toteuttavat kauppakeskus Iso Omenan laajennuksen ja sen alle sijoittuvan liityntäliikenteen bussiterminaalin paikoitustiloineen.
Matinkylän asuin-, toimisto- ja liikerakentamista on vauhdittanut Länsimetro, jonka ensimmäisen vaiheen päätepiste tulee juuri Matinkylään. Matinkylän Metrokeskuksen rakentaminen käynnistyi kesällä 2013. Laajentunut kauppakeskus avataan kokonaisuudessaan keväällä 2016, metroasemaan ja bussiterminaaliin liittyvät osat valmistuvat jo loppuvuodesta 2015.
Vuonna 2001 avatun Iso Omenan vuokrattava liikepinta-ala kasvaa uudistus- ja laajennushankkeessa nykyisestä noin 50 000 neliömetristä yli 75 000 neliömetriin. Länsimetron ensimmäisen vaiheen pääteasema, liityntäliikenteen linja-autoterminaali ja liityntäpysäköintitaso sijoittuvat kauppakeskuksen alapuolelle. Niistä kaikista tulee suora yhteys kauppakeskukseen.
Peruskivi muurattiin helmikuussa 2014
Metrokeskuksen peruskiven muurauksen helmikuun alussa järjestivät yhteistyössä kauppakeskuslaajennusta toteuttavat Citycon ja NCC sekä Länsimetro ja Espoon kaupunki.
”Metrokeskuksen kolmanteen kerrokseen on tulossa kaupungin Palvelutori, jonne sijoittuvat aluekirjasto, terveysasema, neuvola, nuorisopoliklinikka ja kaupungin yhteispalvelupiste. Myös metrokeskuksen ympäristön tiestö paranee merkittävästi lähivuosina. Parhaillaan on menossa muun muassa Piispansillan leventäminen. Alueen rakentaminen toteutetaan siten, että tarvittavat yhteydet, rakennukset ja palvelut ovat käytössä, kun metron liikennöinti alkaa”, Espoon teknisen toimen johtaja ja Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olavi Louko sanoi juhlatilaisuudessa.
”Hanke työllistää rakentamisen aikana keskimäärin tuhat henkilöä ja valmistuttuaankin se on merkittävä työllistäjä”, kertoi puolestaan NCC Property Developmentin toimitusjohtaja Tero Estovirta.
Citycon ja NCC hakevat käynnissä olevalle kauppakeskuksen laajennushankkeelle korkeinta, platinatason LEED-ympäristösertikaattia. ”Edellytykset LEED-sertifikaatille ovat vahvat, sillä Iso Omena sijaitsee erinomaisten julkisten liikenneyhteyksien äärellä siellä, missä ihmiset asuvat ja käyvät töissä. Lisäksi Isoon Omenaan asennetaan mm. 600 neliömetriä aurinkopaneeleita, viherkatto, vettä säästävät hanat ja käytäväalueille sekä autohalliin led-valot. Kaikki rakentamisaikainen jäte lajitellaan”, Cityconin kehitys- ja vastuullisuusjohtaja Marko Juhokas esitteli hanketta.
Myös betonirakenteita paljon
Metrokeskus on isojen lukujen työmaa. Myös valmisbetonia tarvitaan paljon. Rudus Oy tiedotti alkuvuodesta 2014 tehneensä kohteen pääurakoitsija NCC Rakennus Oy:n kanssa sopimuksen 39 000 valmisbetonikuution toimittamisesta työmaalle vuoden loppuun mennessä.
Normaalien valujen lisäksi työmaalla suoritetaan vuoden aikana noin 50 suurempaa betonivalua, jotka kestävät läpi yön. Niistä tiedotetaan työmaan naapurustolle mm. työmaan sähköisillä infotauluilla.
Metrokeskuksen paikallavalurakenteet urakoi Sierak Oy. MK-toimittaja tapasi rakennusmestari Esa Lehtosen työmaalla maaliskuun alussa. Hän kertoi, että hanke oli tuolloin heidän osaltaan vielä alkuvaiheessa: ”Aloitimme joulukuussa 2013 avustavilla töillä, täyteen vauhtiin pääsemme maaliskuun loppupuolella.”
”Perustukset, väestönsuojat, paikallavaluseinät, pilarit, bussiterminaalin ja pysäköintikerrosten jälkijännitetyt holvit, paikallavaletut pystykuilut”, hän listaa Sierak-urakkaan kuuluvia rakenteita.
Paikallavalurakenteiden valmistuttua käynnistyy elementtirakenteisen kauppakeskuksen teräsrungon asennus, välipohjat ovat ontelolaattoja.
1. luokan betonityönjohtajan pätevyyden omaava Esa Lehtonen paljastuu paikallarakentamisen konkariksi viimeistään siinä vaiheessa, kun toimittaja kyselee kohteen erityishaasteista.
Muottikolmion toimittamat muottivälikkeet sekä injektointi- ja saumanauhat ovat varmoiksi todettuja, tuttuja tuotteita
”Meille tämä on normaalia rakentamista. Ammattitaitoinen työporukka tekee valut huolellisesti hyviksi todettuja materiaaleja ja tarvikkeita käyttämällä. Myös tarvikkeet, kuten Muottikolmion toimittamat muottivälikkeet sekä injektointi- ja saumanauhat ovat varmoiksi todettuja, tuttuja tuotteita”, hän summasi ja lisäsi: ”Juuri teimme sinne tilauksen myös rakennuslaakereista.”
”Meidän 13 kuukauden urakkamme on valmis maaliskuussa 2015. Näin alkuvaiheessa työmaavahvuutemme on nelisenkymmentä. Suurimmillaan se on varmaankin kolminkertaistunut”, hän arvioi maaliskuussa.
Rakennesuunnittelija paikan päällä
Yksi osoitus paitsi kohteen koosta, myös hyvästä laa- dunvarmistuksesta on se, että rakennesuunnittelija Finnmap Consulting Oy:n Heimo Munukka on paikan päällä täysipäiväisesti.
”Yhden päivän olen tosin vielä Lappeenrannassa kauppakeskus Iso Kristiinan työmaalla. Sen rakentaminen on jo pidemmällä, joten kokoaikaista läsnäoloa siellä ei enää tarvita”, vanhempi konsultti, rakennusinsinööri Heimo Munukka tarkensi maaliskuussa.
”Näin isossa kohteessa rakenteisiin liittyviä päätöksiä pitää tehdä joka päivä. Läsnäolo nopeuttaa päätöksentekoa ja säästää myös toimistolla olevien suunnittelijoiden aikaa. Toisaalta minä myös tiedän heti, keneltä toimistolta kysyn: pystyn lähettämään hänelle saman tien kuvan kyseessä olevasta detaljista.”
Iso Omena on Heimo Munukalle tuttu rakennus jo entuudestaan, hän oli näet vajaat 15 vuotta sitten samaan tapaan rakennesuunnittelijana täyspäiväisesti työmaalla.
”Betonirakenteiden käyttöikävaatimus on 100 vuotta. Bussiterminaalin pilarit ovat korkealujuusbetonia, K60:tä. Väestönsuojien seinissä on vesitiiviitä rakenteita. Muuten mennään normaaleilla betoneilla”, hän esitteli kohteen betonirakenteita.
Raskaasti kuormittuvat bussiterminaalin ja paikoitustilojen palkki-laattaholvit jälkijännitetään. Erityisesti betonin halkeiluun – siis halkeilemattomuuteen – on hänen mukaansa panostettu sekä rakenneratkaisuilla että työn toteutuksessa.
Väestönsuojarakenteet valettiin ensimmäisinä. Niitä Heimo Munukka pitääkin hankkeen betonirakenteista vaativimpina: ”Vaativia ja myös työläitä. Lisähaastetta tuo sekin, että vaikka bussiterminaalin ja Länsimetron betonirakenteet ovat eri hankkeissa luonnollisesti itsenäisiä rakenteita ja ne tehdään eri aikaankin, rakenteiden on synkattava yhteen.”